CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday 16 February 2017

PERLU KE PERFUME ADA SIJIL HALAL JAKIM?

Nak tanya ni.

Pernah dengar tak tentang perfume yang ada halal Jakim? Macam pelik kan. 

Perlu ke perfume ada halal Jakim. Perfume bukan untuk dimakan pun. Alkohol kan boleh dibawa solat, kenapa perlu nak ada sijil halal?

Jawapannya adalah PERLU dan sangat penting. 

Ada ke Perfume yang ada halal Jakim? Tak pernah dengar pun. Jawapannya adalah ADA. REVERA Perfume. REVERA PERFUME bakal membawa dimensi baru dalam industri PERFUME HALAL di Malaysia. Visi Revera Perfume adalah untuk  menjadi Perfume Halal pilihan no 1 di Malaysia. Insyaallah kita doakan sama-sama ok..



Untuk pengetahuan semua setiap arak mengandungi alkohol tetapi alkohol itu tidak semestinya arak. Namun jika alkohol itu terhasil daripada proses pembikinan arak adalah haram dan najis. Ditambah lagi dengan  Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam kali yang ke 7 pada tahun 1984 yang mengatakan alkohol di dalam pewangi adalah dimaafkan. 

Setelah kian lama ekonomi kita berkembang maju dan industri perfume semakin luas maka pengeluar² perfume juga semakin bertambah dari hari ke sehari. Perfume yang dahulunya hanya mampu dimiliki oleh golongan mewah kini semuanya sudah mampu milik. Namun dalam keghairahan kita mencuba pelbagai jenis perfume di pasaran, pernahkah terfikir satu persoalan.

 Adakah perfume yang anda gunakan benar-benar  HALAL dan SELAMAT?

Tahukah anda pengeluar pati perfume kebanyakannya adalah diimport dari negara luar? Tahukah anda ada pati-pati perfume yang dicampur dengan lemak babi? Pernahkah anda melihat dokumentari atau terbaca article 'Perfume BERACUN?

'Menakutkan bukan? 



Ramai yang tidak tahu, sijil Halal dari Jakim adalah antara sijil yang tertinggi di dunia diperakui oleh banyak negara. Kerana apa? Kerana untuk mendapatkan sijil Halal dari Jakim, pengeluar terpaksa melalui pelbagai saringan yang sangat ketat untuk melepasi piawaian dari Jakim. Balik rumah ni uollss tengok balik perfume uaolls ada logo Halal ke tak tau! Hihi..

Sebelum pengeluar menghantar permohonan untuk mendapatkan sijil halal Jakim, produk tersebut mestilah telah melepasi beberapa piawai ujian yang lain. Contohnya jika di dalam bidang perfume, inilah antara senarai lab test yang perlu pengeluar PASS sebelum permohonan sijil halal dikemukakan.  

- Lab test untuk memastikan kandungan di dalam perfume ( untuk pastikan alkohol yang digunakan adalah Cetyl alkohol iaitu alkohol kosmetik yang dibenarkan)

-Lab test untuk memastikan tiada lemak babi-

-Lab test untuk memastikan total Aerobic Microbial Count, Total Yeast and Mould Count adalah tidak melebihi paras yang ditetapkan. Juga untuk memastikan tiada bakteria atau microrganisma atau koloni lain yang hidup di dalam sample seperti salmonella, E.coli, Staphylococcus Aureus, Pseudomonas Aeruginosa dan Candida Albicans.

- Lab test untuk memastikan tiada bahan terlarang di dalam perfume iaitu Lead, Mercury, Arsenic, Cadmium dan Antimony.Setelah semua lab Test di atas lepas barulah pengeluar berpeluang untuk memohon sijil Halal dari Jakim. 

Kesemua lab test ini akan diberi sijil jika telah melepasi piawai yang dikehendaki. Bagi Jakim hanya ada 3 hukum yang diambil kira untuk menentukan keputusan iaitu Halal, Haram dan Syubhah. Maka segala sumber yang datangnya dari sumber yang syubhah tidak akan mendapat pengiktirafan Halal dari Jakim.



Diharap article ini sedikit sebanyak membantu kita untuk memahami lebih mendalam tentang industri Halal di Malaysia. Ramai juga yang ingin berhujah tetapi tanpa ilmu. Memperkotak-katikkan peranan sijil Halal Jakim hanya kerana ilmu kosong di dada. Nah bagi article ini pada diorang. Kikikiki..

Sebenarnya Industri Perfume di Malaysia sudah dibanjiri dengan perfume-perfume yang MERBAHAYA. Nantikan post saya yang seterusnya.

Untuk maklumat lanjut tentang Revera Perfume boleh layari 


Nak shopping terus kat sana pun boleh tau!! hihi. InsyaAllah uolllss akan puas hati.

Salam sayang dan wangi untuk semua. hihi.

Kite belanja gambar Revera Perfume sket okehhhhh





0 comments:

Post a Comment